0

اشتباهاتی که در شروع بازی گریبان گیر بسیاری از شطرنج بازان می‌شود

Asghar

هر بار که شطرنج بازی در مبارزه با حریف شکست می‌خورد، به این دلیل است که در بازی خود مرتکب خطایی شده است . گاهی اوقات حتی یک خطا در شروع بازی می‌تواند آن‌چنان جدی باشد که درنتیجه کل بازی اثر بگذارد. در شطرنج نیز بمانند زندگی باید تاوان خطاهایمان را که مرتکب می‌شویم پس دهیم ، هرقدر خطاهای ما بیشتر باشد مجازات ما هم شدیدتر خواهد بود حال با مُدرن چس همراه باشید تا باهم به بعضی از قواعد شروع بازی که رعایت نکردن آنها باعث بروز خطا و سرانجام باخت ما می شود نگاهی کنیم  .
.

با مفهوم تاکتیک در شطرنج آشنا هستید ؟

قبل از شروع مطالعه شما می بایست با مفهوم تاکتیک در شطرنج ، برتری جزئی ایستا و برتری دینامیک آشنا باشید  ما در آموزش های قبلی سایت با مفهوم تاکتیک و موضوعات دیگر شما را آشنا کرده ایم ، اگر هنوز این آموزش را مطالعه نکرده اید میتوانید هم اکنون این آموزش را مطالعه کنید : آشنایی با مفهوم تاکتیک در شطرنج


۱ : بیرون آوردن زود هنگام وزیر در بازی، حرکت بدی است. اگر شما این کار را بکنید حریق شما خواهد توانست با تهدید وزیر سوارهای کوچک (سبک) خود را گسترش دهد و ضمناً از لحاظ زمان هم بر شما پیشی گیرد  در یک چنین حالتی وزیر که مهره با ارزش‌تری است مجبور به عقب نشینی خواهد شد.

۲: در شروع بازی هیچ‌گاه حرکت‌های غیر فعال و انتظاری  مثل a2-a3  ، a7-a6  یا h2-h3  ، h6-h7   انجام ندهید  هر حرکت شما باید برای بیرون آوردن یک سوار یا باز کردن یک راه (ک عرض، یک ستون) برای یک سوار باشد

۳: با چند بار حرکت دادن غیر لازم یک سوار در شروع بازی زمان خود را هدر ندهید

۴: اگر پیش از کامل کردن گسترش سواری‌های خود و رفتن به قلعه (قلعه گیری) با نیروهای ناچیز خود حمله را آغاز کنید دست به یک هجوم زودهنگام زده‌اید و تنها در صورتی که حریف شما مرتکب یک اشتباه آشکار شود ، ممکن است از این حمله خود نتیجه بگیرید

5: در شروع بازی به دنبال رسیدن به برتری ناچیز نیرو، مثل گرفتن یک پیاده نروید که این کار به بهای عقب ماندن شما در گسترش سوارها و یا به وجود آمدن یک وضعیت بد تمام می‌شود.

اکنون بیایید با هم چند بازی را ببینیم که نمونه‌های خوبی از اشتباه‌های شروع بازی را نشان می‌دهند.

 

1 : e4        e5
2 : d4        e*d4
3 : c3        d*c3
4 : Bc4       c*b2
5 : B*b2

این شروع بازی به گمبی دانمارکی معروف است  ، سفید برای گسترش فیلهای خود روی دو قطر فعال بدون تلف کردن وقت دو پیاده را قربانی می کند

5 : ……      Bb4+

یک دفاع محکم حرکت   d5….  است با این هدف که یک یا هر دو پیاده را پس بدهد و به گسترش کامل سوارها موفق بشود ، در آن حالت بازی میتواند این طور باشد

6 : B*d5   Bb4+      7 : Nc3   B*c3+     8 : B*c3     Nf6    9 : Nf3   N*d5    10 : e*d5     Qe7+     11 : Kf1   o-o   12 : Qd4   Qf6    13 : Q*f6      g*f6
14 :  B*f6   Nd7   =

6 : Nd2   Qg5?

همانطور که بدون شک بخاطر دارید بیرو آوردن زود هنگام وزیر در شروع بازی کار درستی نیست ، اما سیاه به این نتیجه رسیده است که در این وضعیت بخصوص او می تواند با این کار به برتری برسد زیرا وزر در خانه g5   نه تنها از خانه g7  حمایت می کند بلکه پیاده g2 را نیز تهدید میکند  ، به علاوه تهدید دیگر سیاه زد d2 است  و عوض کردن سوارها می باشد زیرا این تعویض به نفع سیاه است چون او دو پیاده جلو است

اشتباهات شروع بازی در شطرنج | اصول اولیه شروع بازی در شطرنج + نمونه بازی

7 : Nf3!

سفید سومین پیاده را هم قربانی میکند و به کار بیرون آوردن سریع سوارها ادامه می دهد به تصویر زیر نگاه کنید

7 :  ……      Q*g2
8 : Rg1       B*d2+

اشتباهات شروع بازی در شطرنج | اصول اولیه شروع بازی در شطرنج + نمونه بازی

این همان وضعیت است که سیاه با بازی Qg5 در ذهن خود مجسم کرده بود . اکنون سفید چکار باید بکند ؟ اگر با وزیر فیل را بزند اسبش را از دست می دهد ، اگر با اسب آن را بزند رخش گرفته می شود و اگر آن را با شاه بزند وزیر سیاه پیاده f2 را می گیرد و به شاه سفید کیش می دهد

9 : Ke2!

این حرکت از دید سیاه پنهان مانده بود ، به سفید امکان می دهد تا دست به یک حمله جانانه بزند

9 : …..       Qh3
10 : Qd2

اشتباهات شروع بازی در شطرنج | اصول اولیه شروع بازی در شطرنج + نمونه بازی

سیاه سه پیاده بیشتر دارد اما برای آنها بهای سنگینی را پرداخته است به جز وزیر تمام سوار های او در خواب عمیق فرو رفته اند و این در حالی است که همه سوار های سفید ستونها و قطرهای مهم را در اختیار گرفته اند و برای شروع یک حمله آماده هستند پس تعجبی ندارد اگر فقط در چند حرکت دیگر مبارزه به پایان برسد

10 : …….       Nf6
11 : Bf7+!      Kd8

بعد از R*f7   سفید با +Ng5  وزیر سیاه را میگیرد و پس از Rf8  بازی چنین دنبال می شود

12 : Ba3+  d6  13 : Bd6+  c*d6  14 : Q*d6+   Bf7   15:Ng5+

دوباره وزیر را میگیرد

12 : R*g7     N*e4
13 : Qg5+!    N*g5

حالا سفید چطور در حرکت بعد مات می کند

14 : Bf6#

اشتباهات شروع بازی در شطرنج | اصول اولیه شروع بازی در شطرنج + نمونه بازی
این بازی آموزنده نشان می دهد که پیاده خوردن در شروع بازی تا چه اندازه خطرناک است . سفید با این گامبی ، در جناح شاه و در مرکز برتری فوق العاده ای به دست می آورد و این برتری در کار گسترش قوا ، موفقیتهای بسیار خوبی را برای پیروزی ایجاد می کند .

Asghar برزگر
Asghar

سایتی که هم اکنون از آن استفاده می کنید حاصل سال ها تجربه و اندوخته ما می باشد که بخاطر اعتلای شطرنج و ارزش نهادن به جایگاه شطرنج در بین خانواده ها اکنون به راحتی در اختیار همگان قرار گرفته تا شاید بتوانیم در نشر علم قدمی هرچند کوچک برداریم

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

نظرات کاربران

    پاسخی بگذارید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!