0

آموزش ثبت حرکات در شطرنج

Asghar

امروزه غنای بازی شطرنج ، مرهون کمکها و ایده های بسیار با ارزش نیاکان ماست . یکی از جالب ترین ایده ها ثبت ( نوشتن ) حرکت های بازی شطرنج است ، اولین کتاب شطرنج در 600 سال پس از میلاد مسیح ، در سرزمین ایران نگاشته شده است . امرزه تقریبا همه کشور های دنیا برای نامگذاری خانه های صفحه شطرنج روش جبری را که ساده و آسان است پذیرفته اند

 

قبل از شروع آموزش مربوط به ثبت حرکات شطرنج چند سوال میپرسیم که اگر پاسخ آن را نمی دانید  پیشنهاد می کنیم در ابتدا آموزش های قبلی ما را مطالعه کنید و سپس با آمادگی لازم وارد آموزش جدید شوید

1 : در شطرنج چه کسی بازی را شروع می کند ؟
2 : نزدیک ترین خانه گوشه سمت چپ هر بازیکن چه رنگ است ؟
3 : در شروع بازی سفید چند پیاده و چند سوار دارد ؟
4 : در شروع بازی سیاه چند پیاده دارد ؟
5 : در شروع بازی سفید چند اسب دارد ؟

 

ثبت حرکات به روش جبری در شطرنج

در این روش ، هر خانه از صفحه شطرنج اسمی دارد که شامل یکی از حروف الفبا از a  تا h  و به دنبال آن یک شماره از 1 تا 8 می باشد ، شکل زیر همه خانه ها و اسم های آن را نشان می دهد بنابراین خانه های گوشه صفحه شطرنج که همیشه در ابتدای بازی رخهای سفید در آنها قرار می گیرند ، خانه های a1  و h1  هستند در حالی که خانه های a8 و h8 خانه هایی هستند که رخ های سیاه در آنها جای می گیرند

ثبت حرکات در شطرنج

هر ردیف عمودی که شامل هشت خانه است ” ستون ” نامیده میشود این ستونها با استفاده از هشت حرف اول الفبای انگلیسی از چپ به راست و از طرف شطرنج باز سفید نامگذاری شده اند و عبارتند از ”   a ، b ، c ،d ، e،  f ، g ،  h   این هشت حرف در شکل زیر نشان داده شده اند

هر ردیف افقی که شامل هشت خانه صفحه شطرنج می باشد ، ” عرض ” نامیده می شود این عرض ها از سمت شطرنج باز سفید و از پایین به بالا ،با شماره های 8 ، 7 ، 6 ، 5 ، 4 ، 3 ، 2 ، 1  نامگذاری شده اند . عرض های صفحه شطرنج در شکل  نشان داده شده اند . بنابراین در شروع بازی مهره های سفید روی عرض های اول و دوم و مهره های سیاه روی عرضهای هفتم و هشتم چیده می شوند

ثبت حرکات در شطرنج

صفحه شطرنج را به 26 خط مورب نیز می توان تقسیم کرد که طول آنها از دو تا هشت خانه متفاوت است به هر یک از این خانه های مورب قطر گفته می شود

ثبت حرکات در شطرنج

در حالی که هر یک از عرضها و ستونهای صفحه شطرنج شامل خانه های سفید و سیاه می باشند خانه هایی که قطر های صفحه شطرنج را تشکل می دهند ، فقط یک رنگ دارند یا سفید هستند یا سیاه  شما می توانید این حالت را در شکل زیر مشاهده کنید

ثبت حرکات در شطرنج

هر قطر ، با نام خانه های دو سر آن نامگذاری شده است برای مثال می گوییم قطر a1-h8 یا قطر h1-a8 این دو قطر تنها قطر هایی هستند که از هشت خانه تشکیل شده اند و اغلب قطر های بزرگ خوانده می شوند در شکل 22 این دو قطر با کلمه diagonal نشان داده شده اند ( که در زبان انگلیسی و فرانسوی به آن گفته می شود ) قطر های که فقط از خانه های سفید تشکیل شده اند ، مثل قطر g5-e8 و قطر f1-h3  قطر های سفید خوانده می شوند ، حال آنکه قطرهایی که تنها از خانه های سیاه تشکیل شده اند مثل a7-b8 و e1-a5 قطر های سیاه نامیده می شوند ، همه این قطر ها در تصویر بالایی نشان داده شده اند .

چگونه یک حرکت را ثبت کنیم

حرکت در شطرنج یعنی بردن یک مهره از یک خانه به خانه دیگر  . برای ثبت یک حرکت از روش قراردادی زیر استفاده می کنیم
1 : روش نوشتن علامت مهره
2 : نوشتن نام خانه شروع حرکت
3 : گذاردن علامت ( – ) به معنی حرکت می کند و علامت ( x ) برای ” می زند ”
4 : نوشتن خانه ورود مهره


پیش از این ما به شما علامتهای هر یک از مهره های شطرنج را آموزش داده ایم ، اگر این آموزش را مطالعه نکرده اید و یا فراموش کرده اید میتوانید ا این بخش مطالعه کنید

اگر در ثبت حرکت ، علامت مهره نوشته نشده باشد به این معناست که آن حرکت را یک پیاده انجام داده است ، در اینجا یک مثال می آوریم اگر پیاده سفید جلوی شاه اولین حرکت خود را انجام دهد  ، پیاده حرکت خود را از خانه e2 شروع می کند و آن را در خانهe4 به پایان می رساند :بنابراین این حرکت بصورت 1:e2-e4 نوشته میشود ، اگر سیاه به این حرکت سفید با جلو رندن پیاده وزیر خود پاسخ دهد و آن ا دو خانه به جلو ببرد حرکت او به شکل d7-d5 ثبت می شود اگر در ادامه سفید با پیاده خود پیاده سیاه را در خانه d5  بگیرد حرکت او به صورت e4 xd5 نوشته میشود

نکته : امروزه بخاطر اینکه زمان از دست نرود و در زمان بازی مدیریت شود خانه محل حرکت مهره را در برگه ثبت نمی نویسند بعنوان مثال بجای e2-e4 می نویسند e4  و صرفا تنها زمانی خانه حرکت مهره را می نویسند که امکان قرار گرفتن دو مهره هم نوع در آن خانه وجود داشته باشد و ما بخواهیم یکی از آن مهره ها را به خانه مد نظر انتقال دهیم ، در این حین نام خانه شروع حرکت را می نویسیم تا متوجه شویم کدام مهره به خانه مد نظر حرکت داده شده است

Asghar برزگر
Asghar

سایتی که هم اکنون از آن استفاده می کنید حاصل سال ها تجربه و اندوخته ما می باشد که بخاطر اعتلای شطرنج و ارزش نهادن به جایگاه شطرنج در بین خانواده ها اکنون به راحتی در اختیار همگان قرار گرفته تا شاید بتوانیم در نشر علم قدمی هرچند کوچک برداریم

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

نظرات کاربران

    پاسخی بگذارید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!